Torr hud? Tvåla & Tvaga säger, -Byt till bra tvål!

Vi kan nästan lova att det är så enkelt. Det vi kallar dålig tvål, ofta den konventionella mest tillgängliga, är i de allra flesta fall uttorkade och består av ämnen som ihop verkligen inte ens borde kallas tvål. Huden täcks av sitt eget fett, sebum och utgör med hudens biom och sålänge det får lämnas relativt ostört skyddar huden oss mot angrepp av virus och baktetier.

Starka fettlösande ämnen som dåliga tvålar, både fasta och flytande består av tvättar bort för mycket av huden sebum och lämnar dessutom inget nytt. Kvar blir en torr, kliande känslig hud som behöver smörjas in, men ofta är skadan redan skedd och det spelar ingen större roll hur mycket du smörjer. Huden hamnar i en dålig spiral och får inte återhämta sig efter som att den utsätts så frekvent för den dåliga tvålen.

Med dålig tvål menar vi tvål som inte är skapad på förtvålade oljor utan bara består av starkt fettlösande ämnen toppade med andra syntetiska starka kemikalier. Den här sortens tvål kommer i alla former och kallas ibland, duschkräm, duscholja eller schampo.

Så vårt tips är att om du känner att din hud är i obalans, byt tvål! Här rekommenderar vi våra mest milt rengörande tvålar att gå över till. Njut av rent, återfuktande lödder!

Läs mer om tvålens kemi och om vad dålig tvål är enligt oss här.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Användning av cookies
Tvåla&Tvaga

Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse när du besöker vår hemsida. Vi använder oss alltid av cookies som är nödvändiga för att hemsidan ska fungera korrekt. För att kunna göra vår hemsida ännu bättre vill vi gärna använda cookies för att samla in statistik, analysera vår trafik samt anpassa annonser. Läs mer i vår integritetspolicy.

Nödvändig

Nödvändiga cookies är helt avgörande för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innefattar endast cookies som säkerställer grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen.

Statistik

Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatser genom att samla och rapportera in information anonymt.

Marknadsföring

Cookies för marknadsföring används för att spåra besökare på webbplatser. Avsikten är att visa annonser som är relevanta och engagerande för enskilda användare, och därmed mer värdefull för utgivare och tredjepartsannonsörer.