Kladdig fast tvål? – Använd tvålfat!

En halvt uppblött geggig tvål gör inte många lyckliga, men det finns råd att lyssna till gott folk. Först lite om varför tvålen löser upp sig. Egentligen är det en fin kvalitets stämpel på att tvålen innehåller mycket glycerin, det är det som binder fukten från underlaget till tvålen. Vissa oljor i förtvålad form blir mjukare och tenderar också att lösa sig lättare, t ex olivolja. Sedan påverkar tillverknings metoden lösligheten så en kallrörd tvål, som t ex våra egna, löser upp sig lite lättare än en varmrörd tvål, t ex gåsäggstvålarna.

För att inte behöva välja tvål efter löslighet så rekommenderar vi starkt att alltid använda ett tvålfat. Det finns en heldel att välja på och viktigt här är att se till att fatet du väljer har hål så att överflödigt vatten kan rinna av. Absolut bäst är ett som absorberar vattnet under tvålen likt loofah-gurkatvålfat eller magnetisktvålhållare där tvålen kan torka runt om mellan användningarna. Ett annat tips är att välja reptvål då tvålen smidigt hänger och kan lufttorka. Tvåla på!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Användning av cookies
Tvåla&Tvaga

Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse när du besöker vår hemsida. Vi använder oss alltid av cookies som är nödvändiga för att hemsidan ska fungera korrekt. För att kunna göra vår hemsida ännu bättre vill vi gärna använda cookies för att samla in statistik, analysera vår trafik samt anpassa annonser. Läs mer i vår integritetspolicy.

Nödvändig

Nödvändiga cookies är helt avgörande för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innefattar endast cookies som säkerställer grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen.

Statistik

Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatser genom att samla och rapportera in information anonymt.

Marknadsföring

Cookies för marknadsföring används för att spåra besökare på webbplatser. Avsikten är att visa annonser som är relevanta och engagerande för enskilda användare, och därmed mer värdefull för utgivare och tredjepartsannonsörer.